Dynamická zátěžová echokardiografie

Vysoce specializované echokardiografické vyšetření, které umožňuje posoudit změny stažlivosti levé komory srdeční během fyzické zátěže, a tímto způsobem s dobrou pravděpodobností  předpovídat přítomnost  ischemické choroby srdeční či odhalit nové zúžení věnčité tepny při již známé diagnóze ICHS.  Test je, zejména u žen, vhodnější k posouzení přítomnosti ischemické choroby srdeční,  než  bicyklová ergometrie.  Při dynamické echokardiografii je také posuzován chlopenní aparát a přítomnost či zhoršení nedomykavosti chlopní při zátěži. Je také možné  neinvazivně hodnotit vzestup tlaku v plicním řečišti při zátěži. Vyšetření tedy také přispívá k hodnocení významnosti chlopenních vad.  Z výsledku vyšetření je také možno odhadovat kardiovaskulární  riziko   plánované nesrdeční operace.

Pacient při tomto vyšetření šlape na rotopedu, který je umístěn na speciálním polohovacím stole.  Stůl je při šlapání nakloněn směrem doleva.  Poloha pacienta je tedy v pololeže na levém boku (jako by jel na kole do prudké zatáčky) .  Tato poloha umožňuje získání kvalitních obrázků echokardiografickou sondou přes hrudník.  Po celou dobu vyšetření má lékař přiloženu ultrazvukovou sondu potřenou gelem na hrudníku pacienta. Trvale je tedy monitorován ultrazvukový obraz srdce.  Navíc  je měřen krevní tlak a monitorována EKG křivka pomocí elektrod nalepených na hrudníku.  Celé vyšetření  trvá 30- 45 minut,  vlastní fyzická zátěž pak 10-15 minut.

Při zátěži se může objevit tlak na hrudníku jako známka nedostatečného prokrvení srdečního svalu. Právě k objasnění příčiny bolestí na hrudi je však toto vyšetření prováděno.  Většinou však vyšetření bolestivé není. Zátěží mohou být také vyvolány některé srdeční arytmie. K řešení těchto stavů jsme na našem pracovišti připraveni. Ultrazvukový gel, používaný k lepšímu zobrazení, není dráždivý. Po vyšetření zbytky gelu setřete papírovým ubrouskem, který je běžně v naší ambulanci k dispozici. Vlastní ručník není potřeba, ale pro pocit lepšího komfortu si jej můžete samozřejmě vzít s sebou.

Pro některé pacienty může být poloha v pololeže na levém boku a současné šlapání mírně nepříjemné. Před začátkem vyšetření se vždy snažíme nastavit vyšetřovací stůl tak, aby bylo vyšetření pacientem  co možná nejlépe snášeno.

Protože je během celého vyšetření také monitorován krevní tlak, může být mírně nepříjemné nafukování pažní manžety tlakoměru.

Vezměte si s sebou k vyšetření sportovní obuv, pohodlné sportovní kalhoty či trenýrky. Horní polovina těla zůstává  při vyšetření holá, ženy jsou vyšetřovány bez podprsenky. Vyšetření se provádí s odstupem alespoň 2-4 hodin po jídle, tekutiny neomezujeme.  S odesílajícím lékařem se domluvte na vhodnosti vysazení některých léků.  Citlivost metody bude větší, když nebude užívat léky ze skupiny betablokátorů (Vasocardin, Concor, Betaloc, Atenolol ..)  a nitrátů (MonoMack,  Isopelet..) a trimetazidin (Preductal MR).  Podmínkou  kvalitního vyšetření je  pacient schopný  šlapání  na rotopedu a echokardiograficky transthorakálně (přes hrudník)  dobře vyšetřitelný. Počítejte s tím, že dle obtížnosti vyšetření strávíte v naší ambulanci  45-70 minut.